Het dubbele gevoel bij Zuid-Afrika

26 juli 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hoewel ik aan iedereen verkondig dat Zuid-Afrika het mooiste land is dat ik ooit bezocht heb, geeft mij dit toch een beetje een dubbel gevoel. Er is niets aan gelogen, als ik zeg dat Zuid-Afrika prachtig was. Het is een land met een grote diversiteit wat betreft de natuur en ik heb mij persoonlijk niet onveilig gevoeld. Toch deed een filmpje van wander mij nog extra aan het denken zetten.

In het filmpje van wander gingen twee bekende vloggers een township in. Een township is een wijk waar de zwarte bevolking in Zuid-Afrika moest wonen tijdens de apartheid. Inmiddels is de apartheid, officieel gezien, voorbij, maar bestaan de townships nog wel. In wander bezochten zij, de zogeheten moordhoofdstad van de wereld. Ja, dit is ook Zuid-Afrika. Ondanks al het mooie wat het land te bieden heeft, is dit toch wel de zwarte schaduw die over het land ligt. Zelf ben ik ook in Soweto geweest en kan ik uit eigen ervaring zeggen dat er in Zuid-Afrika zeker nog veel criminaliteit en armoede heerst.

Toch blijft mijn gevoel dubbel, omdat ik weet dat hoe moeilijk mensen het soms hebben om te overleven, zij wel gelukkig kunnen zijn. Voor mijn Nederlandse standaard kan iets verschrikkelijk zijn, maar wie ben ik om hier een oordeel over te vellen. Vanuit mijn Nederlandse principes zie ik in Zuid-Afrika nog steeds veel ongelijkheid, maar de apartheid is ook nog geen verre geschiedenis. Generaties zullen er overheen moeten gaan om verandering te weeg te brengen. Die positiviteit en met een open blik vooruitkijken is ook wel iets dat ik uit Zuid-Afrika heb meegenomen.

Als iemand mij nu vraagt naar mijn vakantie in Zuid-Afrika zal ik nog steeds zeggen dat dit een onvergetelijke tijd was. Een vakantie waarin ik veel gezien heb, van de natuur, de geschiedenis, politiek en de mensen. Het is een land met twee kanten, maar daarom niet minder mooi

1. Erwin:
    11 september 2016
    Mooi verhaal: je ziet wel dat het land kansen bied voor iedereen, maar educatie is een sleutelwoord volgens mij. De armoede maakt het moeilijk om die kansen te kunnen pakken en te kunnen studeren. Studeren is voor veel zuid Afrikanen nog niet weggelegd